Vzdělávací program v Fialové třídě

  • TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM - FIALOVÁ TŘÍDA

     

    II. Integrovaný blok

     „S Podzimníčkem čarujeme, jakou barvou malujeme"

    Naše záměry, cíle:
    1. pobytem na zahradě školy a v přírodě chceme podpořit tělesný rozvoj a zdraví dětí
    2. zdravotním cvičením budeme podporovat správné držení těla
    3. zaměříme se na uvolnění ruky, podporu hrubé i jemné motoriky
    4. budeme se učit ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem (rytmizace)
    5. zaměříme se na komunikaci s vrstevníky i dospělými v rámci doznívání adaptačního procesu (domluvit se slovy)
    6. budeme se učit pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
    7. budeme se učit správně vyslovovat
    8. maximálně podpoříme rozvoj tvořivosti a fantazie při práci s přírodninami, ovocem a zeleninou v různých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových a dramatických)
    9. budeme u dětí rozvíjet základní předmatematické  představy (tvary, velikost, orientace v číselné řadě, číslovka – počet)
    10. budeme se učit přemýšlet a uvažovat a své myšlenky a úvahy vyjádřit (zobecňovat- ovoce, zelenina, rozdílné znaky, labyrinty)
    11. budeme podporovat rozvoj paměti vhodnými aktivitami (básničky, říkanky písničky, vyprávění, dramatizace apod.)
    12. budeme se učit přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
    13. budeme se učit zvládnout život v MŠ, aktivně zvládat požadavky života školy
    14. budeme se učit vyjádřit a zhodnotit zážitky (výstava, divadlo, koncert)
    15. budeme děti učit vnímat, že změny jsou přirozené a samozřejmé, přizpůsobovat se jim

    „Babka Kořenářka“
    1. budeme v dětech pěstovat odpovědnost za své chování k okolí (třídění odpadu….)
    2. budeme se učit pojmenovávat plody, poznávat je zrakem, hmatem, čichem, chutí, přiřazovat je k rostlinám a znát jejich význam a užitek
    3. povedeme děti k elementárnímu chápání proměn v přírodě (roční období)
    4. povedeme děti k elementárnímu chápání proměn v přírodě (roční období)

    „Sovička Jůla“
    1. budeme podporovat  fyzickou zdatnost prostřednictvím vycházek do přírody a okolí města
    2. budeme dětem vštěpovat základy zdravého životního stylu prostřednictvím spolupodílení se na přípravě jídla (příprava pomazánek, moštování, slavnosti…..)

    „Medvídek Míša“
    1. budeme se učit dodržovat společně vytvořená pravidla a společenské normy chování
    2. budeme se učit navzájem si pomáhat, spolupracovat s ostatním
     
    Jaké činnosti využijeme?
    1. lokomoční pohybové činnosti v různém prostředí
    2. nelokomoční pohybové činnosti a jiné ( turistika, sezónní činnosti, hry)
    3. manipulační činnosti a jednotlivé úkony s hračkami, předměty, nástroji a různým materiálem
    4. zdravotně zaměřené činnosti (uvolňovací, dechové, průpravné a relaxační cvičení, tanec v 2/4 rytmu)
    5. příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví a vytváření zdravých životních návyků
    6. poslech čtených a vyprávěných příběhů a pohádek, sledování divadelních pohádek a příběhů
    7. společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému
    8. přípravy a realizace společných zábav a slavností
    9. tvůrčí činnost – výtvarné, pracovní , hudebně pohybové
    10. poučení o nebezpečných situacích a o způsobech, jak se před nimi chránit (zvířata, houby, povětrnostní jevy)
    11. práce s literárními texty a obrazovým materiálem (encyklopedie, zásobníky)

    I. Integrovaný blok

    „Objevujeme barevný svět DUHY“

    Naše záměry,cíle:

    • seznámíme děti s prostředím, do kterého přichází – děti seznámím se svou značkou, svým místem, budeme se učit, kam co patří – starší děti samostatně, mladší s pomocí učitelky, budu děti učit orientovat se v prostorách třídy a mateřské školy, povedu děti k vnímání vizuální podoby svého jména, starší děti jej budou napodobovat, mladším dětem budu pomáhat
    • naučíme děti vnímat režimové uspořádání dne – postupně se naučíme vnímat, kdy děláme jakou činnost, kdy stolujeme, jdeme ven… mladší děti budu učit rozlišit části dne, starší děti také povedu k vnímání běhu času na hodinách
    • podpoříme rozvoj hygienických návyků a jejich upevňování – povedu děti k návyku správného postupu při mytí, utírání rukou, mladší děti k čistění nosu, starší děti k používání toaletního papíru na WC, mladší děti s pomocí.
    • povedeme děti k projevování svých potřeb a povedeme děti k vyjadřování svých pocitů – podpořím dovednost říci o pomoc či radu, citovou podporu, vyjádřit pocit, náladu …starší děti budou mladším vzorem.
    • podpoříme komunikaci dětí v souvislosti s vytvářením  nových vztahů v kolektivu –budu rozvíjet navazování přátelských vztahů pomocí rozhovoru, dramatických i spontánních her
    • společně s dětmi si vytvoříme pravidla společného soužití a povedeme děti ke schopnosti společná pravidla přijímat a dodržovat – pravidlo bezpečné rychlosti, pravidlo domluvy pusou, pravidlo úklidu použitých hraček, pravidlo počtu dětí u hry, pravidlo „Pozor, něco zajímavého se dozvíme“
    • seznámíme děti se všemi, kteří o ně pečují, přiblížíme jim jejich úlohu v péči o ně –povedu děti ke znalosti mého jména a příjmení ostatních pracovníků kolektivu, budeme se učit rozlišovat vykání a tykání (se mnou bude platit dohoda tykání, ostatním budeme vykat)
    • povedeme děti k vnímání přírody, života v ní – povedu děti k ochraně přírody, zájmu o přírodu živou a neživou

    „Babka Kořenářka“ 

    • budeme vytvářet a posilovat pozitivní vztah k přírodě, k prostředí ve kterém žijeme – budeme si rozšiřovat své poznatky o tom, co přírodě prospívá a co ji ubližuje
    • budeme v dětech pěstovat odpovědnost za své chování k okolí – budeme si vysvětlovat, jak i my můžeme o přírodu pečovat
    • seznámíme děti s prostředím zahrady a blízkým okolím – budu děti seznamovat s teoretickými i praktickými poznatky o tom, co zahrada poskytuje a potřebuje, starší děti povedu k péči samostatně, mladší budou mít k dispozici mou pomoc. Seznámíme se s tím, co nabízí okolí MŠ z přírodního bohatství
    • budeme rozpoznávat listy, šišky, plody… dle tvaru a přiřazovat k rostlinám –vysvětlíme si význam plodů rostlin
    • zaměříme se na plody zahrady (ovoce, zelenina, bylinky) – znalost a význam pro zdraví člověka
    • budeme pozorovat a rozlišovat zvířata domácí, volně žijící – starší děti budu učit vnímat detaily, mladší děti základní rozlišovací znaky, budeme mluvit o významu zvířat pro život lidí, o péči o ně

    „Sovička Jůla“

    • budeme rozvíjet u dětí pohybové dovednosti s posílením tělesného zdraví a uvědoměním si vlastního těla – budeme provádět zdravotní cvičení s různou motivací a různým náčiním, hrát pohybové hry a zaměříme se na dovednost chůze v přiměřeném tempu, běhu v různém bezpečném terénu, skoku …
    • povedeme děti k osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a    bezpečí  - budeme se učit rozeznávat, co je pro naše zdraví přínosné a co nám  škodí,     co je nebezpečné

    „Medvídek Míša“

    • povedeme děti k osvojení si poznatků o bezpečném chování v prostorách školy, na zahradě i mimo mateřskou školu, použijeme vesty na vycházku… - zaměřím se na osvojení si pravidel bezpečné chůze v prostorách třídy a školy, pravidel bezpečného pohybu na zahradním nářadí, osvojíme si pravidla bezpečné jízdy na dopravním hřišti, budeme si vysvětlovat pravidla bezpečné chůze a pohybu kolem vozovky
    • budeme se vzájemně respektovat a vytvářet si kamarádské vztahy – podpořím vzájemnou komunikaci a respekt
    • budeme se učit starat se o vše co nás obklopuje, naše prostředí, hračky – povedu děti k ohleduplné manipulaci s hračkami, péči o interiér naší třídy, péči o zahradu, pomocí piktogramu se budeme učit šetřit s vodou, papírem… a budeme třídit odpady

    „Hrošík Logík“

    •Budeme rozvíjet jemnou motoriku mluvidel

    •Budeme rozvíjet jemnou motoriku ruky
    •Děti budou vnímat pomocí všech smyslů

    •Podpořím u dětí koordinaci oka a ruky
    •Děti budou napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru
    •Provedu u dětí diagnostiku rozvoje řeči

    Jaké činnosti využijeme k naplnění našich záměrů?

    • činnosti směřující k vytváření atmosféru pohody a klidu - vytváření pravidel
    • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých, obrazně znakových systémů (značky,piktogramy)
    • pohybové činnosti v MŠ a venku
    • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti během celého dne
    • řečové a rytmické hry, pohybové hry, hříčky s mluvidly
    • námětové hry a činnosti, dramatické činnosti
    • písničky a básničky, seznamovací hry
    • pozorování blízkého okolí a přírody,  výlety do přírody