Vzdělávací program v Školka doma třídě

  • Třídní vzdělávací program a doplňkové činnosti k jednotlivým integrovaným blokům

     II. integrovaný blok:

    „ S Podzimníčkem čarujeme, jakou barvou malujeme?“

              Již název tohoto tématu přinese činnosti související s podzimem, přírodou, pohybem, zdravím v tomto období. V popředí budou výlety do přírody s pozorováním všech znaků podzimu – opadávání listnatých stromů, barvy v přírodě, tvary listů, zvířata, jejich pojmenování a užitek, ukládání k zimnímu spánku, sklizeň všeho, co příroda přinesla, pozorování lidí a strojů, které nám pomáhají, starší děti i poznávání vynálezů techniky. Budeme pracovat s přírodninami, i cvičit jazýčky, rytmizovat říkadla, přichystáme podzimní slavnosti i s jablečným čajem a ovocnými dobrotami.

    Oblečení, obuv, vitamíny, nemoc, hry se slovy, části těla a jaké oblečení v období podzimu potřebujeme, bude předmětem našich činností a her.

    Důležitou součástí bude i pokračování v adaptačním procesu. Společně s dětmi si vyzdobíme naší oranžovou třídu.

     

    Jaké jsou naše cíle a záměry tohoto integrovaného bloku?

    • pobytem na zahradě školy a v přírodě chceme podpořit tělesný rozvoj a zdraví dětí
    • zaměříme se na komunikaci s vrstevníky i dospělými v rámci doznívání adaptačního   
    • procesu
    • maximálně podpoříme rozvoj tvořivosti a poznání při práci s přírodninami
    • povedeme děti k elementárnímu chápání proměn v přírodě
    • povedeme děti ke společné účasti a spolupodílení se na společných činnostech
    • podpoříme rozvoj vlastních zájmů dětí na základě jejich potřeb
    • postupně povedeme děti k poznání, že tak, jak se svobodně rozhodnu, ponesu za své
    • rozhodnutí odpovědnost

     

    Co využijeme k naplnění našich cílů, záměrů?

    • pohybové činnosti
    • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti
    • řečové hry
    • námětové hry a činnosti
    • pohádky, písničky a básničky
    • pozorování blízkého okolí a přírody
    • výlety do přírody
    • pracovní činnosti s přírodninami
    • dramatizaci pohádky

    Doplňkové činnosti k II.integrovanému bloku:

    • výstava drobného zvířectva ve městě
    • pěší výlet do okolí – farma pana Kubeše, hronovský lesík apod.
    • podzimní slavnosti v MŠ během dvou týdnů na třídách
    • návštěva knihovny
    • maňáskové divadlo Šternberk – pásmo pohádek

    ​Doplňkové činnosti se uskuteční podle současné situace, vládních nařízení a pokynů z MŠMT. Děkujeme za pochopení.

     

    Jaké konkrétní činnosti budeme s dětmi dělat, naleznete na našich nástěnkách každý den!!!


    III. Integrovaný blok: „Modrý zvonek krásně zvoní, přijde mrazík jako vloni?“

    Charakteristika hlavního smyslu tohoto integrovaného bloku

         Počasí zimního období, sníh a jeho vlastnosti, stavba sněhuláků, bobování, výlet do přírody, hledání lesních zvířátek podle stop, krmení ptáků, vánoční stromek pro zvěř a ptactvo a další pozorování nabídne příroda v zimě. Bílý, modrý, černý papír, sněhuláci, čertíci a Mikuláš bude motivem pro práci s papírem a barvou. Čas Vánoc je jako stvořený pro posílení mezilidských vztahů, pro rozhovory na téma rodina, tvorbu dárečků při poslechu koled a seznámení se s vánočními zvyky. Nebude chybět ani pečení vánočního cukroví.  Básničky, písně, hudba a pohyb zpříjemní „Vánoční cinkání s rodiči“. Po vánocích, ti nejstarší, přivítají své rodiče na společném odpoledni s učitelkami ZŠ.
         A pak už oslavíme masopust. Vyrobíme si masky a pustíme se do karnevalového reje.

    Naše záměry, cíle
    • pobytem na zdravém zimním vzduchu budeme posilovat a otužovat tělesný rozvoj          
    a zdraví dětí
    • přiblížíme dětem tradice - Vánoc, Tři králové, masopust
    • podpoříme jejich fantazii a kreativitu
    tužky, příboru, štětce, nůžek, budeme procvičovat zavazování uzle
    • budeme se učit zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, nástroji a materiály
    • povedeme děti k sociální soudržnosti
    • podpoříme rozvoj tvořivosti
    • budeme posilovat přirozené poznávací city
    • budeme posilovat schopnost záměrně řídit svoje chování – být odpovědný za své chování, umět počkat nebo odložit oblíbenou činnost na pozdější dobu
    • budeme dále společně vytvářet pravidla společného soužití
    • budeme s dětmi diskutovat o některých způsobech ochrany bezpečí a zdraví
    Babička Kořenářka
    • povedeme děti k poznání prostředí, které je obklopuje (les v zimě, přezimující ptáci…)
    • rozvineme znalosti dětí o vývoji a neustálých proměnách přírody (listy a jejich opad, druhy jehlic…)
    • povedeme děti k odpovědnosti a péči o ptáky a lesní zvěř
    •  budeme zkoumat různá skupenství vody
    • zaměříme se na koloběh vody
    • budeme se učit chránit prostředí kolem nás a rozpoznávat, že i lidskou činností je
          možno je poškodit
    • budeme pozorovat změny v přírodě a její koloběh – střídání ročních období, měsíců, dnů
    • budeme rozvíjet poznatky dětí o živých tvorech v přírodě v zimním období

    Sovička Jůla
    • povedeme děti k osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a   
    bezpečí  (význam vitamínů a vhodné skladby stravy …)
    • otužováním dětského organismu chceme přispět k posílení imunitního systému
    • povedeme děti k dodržování a pochopení zásad zdravého životního stylu
    • budeme s dětmi spoluvytvářet v našem společenství prostředí pohody (společné stolování, spolupodílení se na přípravě, oslavy…)

    Medvídek Míša
    • budeme posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním v dětské skupině
    • povedeme děti k úctě ke starším lidem
    • povedeme děti k vzájemné spolupráci
    • povedeme děti ke schopnosti vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení domluvou, kompromisem
    • budeme podporovat u dětí schopnost ochrany osobního soukromí a bezpečí  (odmítnout nepříjemné chování druhých)

    Hrošík Logík

    • budeme rozvíjet pohybové schopnosti, hrubou a jemnou motoriku – zaměříme se na držení tužky, příboru, štětce, nůžek, budeme procvičovat zavazování uzle
    • budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti
    • budeme posilovat kultivovaný projev dětí – tvoření vět, dovednost dialogu s očním kontaktem

    Okruhy činností – vzdělávací nabídka
    • sezónní činnosti, přímé pozorování jevů v okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě
    • manipulační činnosti, konstruktivní a grafické činnosti
    • smyslové a psychomotorické hry
    •  hudebně pohybové hry
    • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry
    • slovní projev – recitace, zpěv, dramatizace, činnosti se zaměřením na samostatné vystupování, vyjadřování
    • nejrůznější činnosti zaměřené na koncentraci pozornosti, řešení myšlenkových i praktických problémů, hry a činnosti zaměřené na procvičování různých forem paměti
    • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů
    • kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupině, společná setkávání, aktivity podporující sbližování dětí
    • četba a vyprávění pohádek, poslech
    • hry, přirozené i modelové situace, při nichž se děti učí respektovat a přijímat druhého
    • příprava a realizace společných zábav a slavností
    • setkávání se s uměním mimo MŠ (návštěva kulturních akcí)
    • hry se zaměřením na poznávání a rozlišování různých společenských rolí
    • aktivity zaměřené na získávání praktické orientace v našem městě
    • praktické činnosti s různými materiály a technikami
    • experimenty se sněhem, vodou, ledem …
    • zimní sporty, hry se sněhem
    • pozorování v přírodě
    • maňáskové scénky, dramatické činnosti, příběhy, vyprávění a další

    Doplňkové činnosti k III.integrovanému bloku:

    • Mikulášská nadílka
    • Vánoční cinkání s rodiči v KD Národ
    • Návštěva Betléma v knihovně
    • divadlo ,,Kolem“ - pohádka
    • karneval v mateřské škole
    • pohádkový týden v MŠ
    • týden čtení  - Celé Česko čte dětem
    • představení Živá zvířátka ze ZOO Borovany

    IV. integrovaný blok:

    „ Zelená nás potěší, slunce vodu vysuší“
    .

    Již název tématu vypovídá o probuzení přírody, ale především i nás, po zdánlivém zimním odpočinku. Především sama příroda přichystá řadu pozorování a činností, které s ní souvisí. Bude motivem pro rozmanité výtvarné techniky, pro práci s různými druhy materiálů, barvou i přírodninami.
    Řada činností bude přenášena ven, zahrada nabídne činnosti spojené s pohybem a experimentováním. Poslech zvuků v přírodě, hry na badatele a ochranáře, vnímání změn počasí, přinese celkový environmentální rozvoj dítěte. To vše bude probíhat ve společenství jednotlivých tříd, přinese potřebu nových společných pravidel, bude potřeba respektovat jeden druhého a současně se učit jeden druhému pomoci a uvědomit si jeho potřebu spolupráce.
     Pro tento integrovaný blok bude maximálně využita příroda v okolí mateřské školy a zahrada školy.
     Velikonoční tradice, oslava svátků velikonočních.
     Svátek matek přinese mnoho zážitků a bude dobrou půdou pro podtéma „rodina“ a vše, co souvisí (rodiče, jejich profese, sourozenci, prarodiče, chování, poznání vlastní identity, vzájemné vztahy a tolerance).

    Doplňkové činnosti k IV.integrovanému bloku:

    • návštěvy zajímavých míst ve městě (knihovna, pekárna, hasiči, stadion, náměstí apod.)
    • dětské divadlo ,,Zvoneček“ - pohádka
    • oslava čarodějnic
    • výlety do přírody, na farmu pana Kubeše a na domácí zvířata
    • společné odpoledne s rodinou ,,Velikonoce v MŠ“
    • oslava Svátku matek s rodiči v MŠ
    • Den Země
    • Den vody
    • Interaktivní pořad Lukáše Svobody - ,,První pomoc“

     


    V.IB: Červená svítí STÁT! Pojďme si na louku hrát.

    • Podpoříme tělesný rozvoj a zdraví dětí
    • Budeme podporovat a rozvíjet komunikaci s vrstevníky i dospělými
    •  budeme posilovat a podporovat vzájemnou pomoc a spolupráci
    • Budeme učit děti dodržovat pravidla bezpečnosti i bez dohledu dospělých
    • Budeme učit děti dovednostem, jak se chovat u vody, ve městě, na výletě
    • Budeme vnímat přírodu a život v ní
    • Procvičíme si časové pojmy
    • Budeme pracovat s různými výtvarnými technikami v souvislosti s rozvojem grafomotoriky a dalších dovedností
    • Budeme rozvíjet pěvecké dovednosti
    • Dále podpoříme rozvoj základních kulturně společenských návyků
    • Budeme posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním lidem - rodina
    • Podpoříme získání relativní citové samostatnosti
    • Budeme rozvíjet schopnost vyjádřit získané pocity a dojmy
    • Budeme rozvíjet tvořivost, řešit problémy
    • Podpoříme rozvoj paměti a pozornosti
    • Podpoříme zájem dítěte o učení, o experimenty
    • Budeme poznávat existenci jiných kultur, národností

    Doplňkové činnosti k V.integrovanému bloku:

    • oslava Dne dětí – Diskotéka se zpěvačkou Janou Rychterovou
    • Výlet autobusem (dopolední) -
    • Záchranný systém - návštěva policie, hasičů, záchranky
    • návštěva výstavy MŠ Nerudova
    • rozlučkové odpoledne s dětmi a rodiči

     

    I.integrovaný blok - "Objevujeme barevný svět duhy"

    Naše záměry a cíle:

    • seznámíme děti s prostředím, do kterého přichází – děti seznámím se svou značkou, svým místem, budeme se učit, kam co patří – starší děti samostatně, mladší s pomocí učitelky, budeme děti učit orientovat se v prostorách třídy a mateřské školy, 
    • naučíme děti vnímat režimové uspořádání dne – postupně se naučíme vnímat, kdy děláme jakou činnost, kdy stolujeme, jdeme ven…
    • podpoříme rozvoj hygienických návyků a jejich upevňování – povedeme děti k návyku správného postupu při mytí, utírání rukou, k čistění nosu
    • povedeme děti k projevování svých potřeb a povedeme děti k vyjadřování svých pocitů – podpořím dovednost říci o pomoc či radu, citovou podporu, vyjádřit pocit, náladu .
    • podpoříme komunikaci dětí v souvislosti s vytvářením  nových vztahů v kolektivu –budu rozvíjet navazování přátelských vztahů pomocí rozhovoru, dramatických i spontánních her
    • společně s dětmi si vytvoříme pravidla společného soužití a povedeme děti ke schopnosti společná pravidla přijímat a dodržovat – pravidlo bezpečné rychlosti, pravidlo domluvy pusou, pravidlo úklidu použitých hraček, pravidlo počtu dětí u hry, pravidlo zvednuté ruky
    • seznámíme děti se všemi, kteří o ně pečují, přiblížíme jim jejich úlohu v péči o ně –povedeme děti ke znalosti  jména paní učitelek, paní asistentky, paní uklizečky
    • povedeme děti k vnímání přírody, života v ní – povedu děti k ochraně přírody, zájmu o přírodu živou a neživou

    „Babka Kořenářka“ 

    • budeme vytvářet a posilovat pozitivní vztah k přírodě, k prostředí ve kterém žijeme – budeme si rozšiřovat své poznatky o tom, co přírodě prospívá a co ji ubližuje
    • budeme v dětech pěstovat odpovědnost za své chování k okolí – budeme si vysvětlovat, jak i my můžeme o přírodu pečovat
    • seznámíme děti s prostředím zahrady a blízkým okolím – budeme děti seznamovat s teoretickými i praktickými poznatky o tom, co zahrada poskytuje a potřebuje
    • budeme rozpoznávat listy, šišky, plody… dle tvaru a přiřazovat k rostlinám –vysvětlíme si význam plodů rostlin
    • zaměříme se na plody zahrady (ovoce, zelenina, bylinky) – znalost a význam pro zdraví člověka
    • budeme pozorovat a rozlišovat zvířata domácí, volně žijící – budeme mluvit o významu zvířat pro život lidí, o péči o ně

    „Sovička Jůla“

    • budeme rozvíjet u dětí pohybové dovednosti s posílením tělesného zdraví a uvědoměním si vlastního těla – budeme provádět zdravotní cvičení s různou motivací a různým náčiním, hrát pohybové hry a zaměříme se na dovednost chůze v přiměřeném tempu, běhu v různém bezpečném terénu, skoku …
    • povedeme děti k osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a    bezpečí  - budeme se učit rozeznávat, co je pro naše zdraví přínosné a co nám  škodí, co je nebezpečné

    „Medvídek Míša“

    • povedeme děti k osvojení si poznatků o bezpečném chování v prostorách školy, na zahradě i mimo mateřskou školu, použijeme vesty na vycházku… - zaměříme se na osvojení si pravidel bezpečné chůze v prostorách třídy a školy, pravidel bezpečného pohybu na zahradním nářadí, osvojíme si pravidla bezpečné jízdy na dopravním hřišti, budeme si vysvětlovat pravidla bezpečné chůze a pohybu kolem vozovky
    • budeme se vzájemně respektovat a vytvářet si kamarádské vztahy – podpořím vzájemnou komunikaci a respekt
    • budeme se učit starat se o vše co nás obklopuje, naše prostředí, hračky – povedu děti k ohleduplné manipulaci s hračkami, péči o interiér naší třídy, péči o zahradu, pomocí piktogramu se budeme učit šetřit s vodou, papírem… a budeme třídit odpady

    „Hrošík Logík“

    •Budeme rozvíjet jemnou motoriku mluvidel

    •Budeme rozvíjet jemnou motoriku ruky
    •Děti budou vnímat pomocí všech smyslů

    •Podpoříme u dětí koordinaci oka a ruky
    •Děti budou napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru

    Doplňkové činnosti k I.integrovanému bloku:

    • společné odpoledne s rodiči ,,Návštěvní odpoledne – já a naše školka“
    • společná zahajovací schůzka s následnými třídními schůzkami a ochutnávkou z našeho jídelníčku
    • výlety po okolí MŠ
    • společná zahradní slavnost s rodiči u příležitosti zahájení nového školního roku
    • divadlo ,,Na cestě“- pohádka O Sněhurce

    ​Doplňkové činnosti se uskuteční podle současné situace, vládních nařízení a pokynů z MŠMT. Děkujeme za pochopení.

     

    Jaké konkrétní činnosti budeme s dětmi dělat, naleznete na našich nástěnkách každý den!!!