Zajímavosti z oblasti stravování

Snídaňové cereálie - pozor na cukr!

 

Snídaňové cereálie určené dětem jsou spíše sladkosti. Ačkoli obal  tvrdí, že je výrobek plný vlákniny a že je důležitý pro růst a vývoj , opak bývá pravdou. Vlákninu ve výrobků jistě najdeme, ale ve složení dominuje spíše cukr. Dětské cereálie obsahují o cca 70% více cukru a poloviční množství vlákniny než ty, které jsou reklamou přisuzovány spíše dospělým.

S nadsázkou lze použít citát: ".....je to cukr, na který se tu a tam přilepilo trochu pšenice."

Sladké cereálie vhodné k snídani, svačině či přesnídávce by měly obsahovat méně než 20 g jednoduchých cukrů na 100 g. Oblíbené dětské snídaňové cereálie ale mohou obsahovat i kolem 38 g cukru na 100 g výrobku /tedy více než 9 kostek cukru/.

Dětské cereálie navíc obsahují i velké množství soli, protože právě sůl podtrhuje sladkost. Optimální množství sodíku pro snídaňové cereálie je kolem  0,12 g sodíku na 100 g cereálií.

Problém je i velikost porce. Ta která nám připadá přiměřená, se velice liší od té doporučované výrobcem a odborníky /30 g/.

 

Zdroj: Zdravá školní jídelna

 

 

Jak dítě navyknout na zdravý životní styl

Snaha naučit děti zdravějšímu stravování tak není rozhodně nic jednoduchého, mnohdy to spíše připomíná boj s větrnými mlýny. I tak ale není radno se předem vzdávat.

„Nejde tak o to pokaždé vyhrát, jako spíše vytrvat.“

Nenuťte sníst všechno 

Spousta rodičů zastává názor, že vše, co je na talíři, se musí sníst, žádné plýtvání nebo dokonce vyhazování potravin není přípustné. Jenže už v tom bývá často největší zádrhel.

Jeden z nedávných výzkumů naznačuje, že děti, které jsou nuceny vždy sníst vše na talíři, se budou více přejídat i ve chvílích, kdy se nebudou zrovna stravovat doma. „Nucení je špatným základem všeho,” . Vhodnou motivací při stravování je možnost volby. Vybírat je můžeme nechat např. druh zeleniny, množství jídla, poskytnout jim tedy možnost výběru. U dětí je podle vědců považován za normální stav, kdy sní zhruba 60 % porce, kterou dostanou. Pokud tedy nebudou jíst vše, rozhodně jim nehrozí, že by byly o hladu.

Žádné jídlo u televize 

Sledování televize je u dětí jedna z oblíbených aktivit. V omezeném množství na tom není nic tak špatného, ovšem nikdy by se přitom nemělo dítě zároveň stravovat.

„V tu chvíli stejně jako dospělý člověk nevnímá to, co jí, a také nemá přehled o tom, zda už je syto či nikoli.”

Další z výzkumů navíc poukázal i na fakt, že čím více děti sledují televizi, o to více jim v hlavě utkvívá myšlenka z reklam na nezdravá jídla. To je opět základ pro nezdravé stravování v pozdějším věku. I proto je u menších dětí lepší omezit sledování televize na minimum.

Vsaďte na různorodost 

Když bude dítě vidět na talíři stále ty samé potraviny, ještě k tomu ne zrovna zdravé, lepšímu stravování se nejspíš nenaučí. Je proto vhodné popřemýšlet o celkové skladbě jídelníčku a předkládat dítěti nové věci, které ještě nevyzkoušelo.

„To, že si dítě neoblíbí brokolici hned napoprvé, neznamená, že ji nevyzkouší později,”. Účinná je i barevná skladba jídla.

Zdravá svačina 

Již studie v roce 2010 poukázala na fakt, že děti konzumují až o třetinu více kalorií, než potřebují. Dezerty a nezdravé svačiny na tom měly velký podíl. „Malé děti jsou velmi aktivní a je tak zapotřebí, aby jedly menší porce vícekrát denně. Čokoládová tyčinka ke svačině ale není vhodná volba. I pro ně je vhodnější volit vyváženější formu, která obsahuje zdravé tuky a také proteiny.”

Kalorie nejsou to hlavní

Množství kalorií dodané dětskému tělu je sice důležité, ale není to jen o tom. I tak by měly i menší děti vědět, co jídlo, které jedí, obsahuje, kolik dodává tělu energie. Že stravování je o správném fungování a vyvážení organismu, ne jen o cukru a sladkostech. „Děti by měly vědět, že zdravé jídlo může být i barevné a veselé, nejen hnědé ve formě čokolády a cukrů”. Děti potřebují vyváženější stravu než dospělí, neboť jejich organismus se stále vyvíjí, potřebují látky důležité pro svůj růst. Není tedy možné dětem ubírat některé živiny, které např. už nepotřebuje organismus dospělého člověka (maso, mléčné výrobky, ryby apod.)

Neodměňovat sladkostmi

Odměňování sladkostmi není vhodné hned z několika důvodů. Zaprvé tím potomek dostává hromadu kalorií navíc, zadruhé to může v dítěti evokovat špatný přístup v chování, které si vypěstuje. Když se budu chovat (jíst, odpovídat, učit se ....) dobře, dostanu vždy nějakou sladkost.

Zapojte celou rodinu

Dětem je třeba jít příkladem, a to i ve stravování. Když tedy nebude tatínek nebo maminka jíst zeleninu nebo třeba ryby s dodatkem, že to prostě není vůbec chutné, těžko to dítě bude dobrovolně konzumovat.

Jedním ze způsobů, jak dítě zapojit do přípravy jídla, je například společné vaření. Čím zábavnější bude, tím lépe. Děti mají k jídlu, které si samy připraví, větší důvěru a chuť ho ochutnat a pocítit tak větší hrdost z toho, jak ho zvládly chutně připravit.

Bez nezdravých věcí to nejde 

Stejně jako je dobré dohlížet na to, aby dítě jedlo zdravě, je vhodné i občas dovolit nějakou tu sladkost. „Zdravé stravování není o striktním zákazu kalorických potravin, je o jejich omezení. Malý chutný dezert dvakrát v týdnu tak vůbec není na škodu.”

Pohyb jako zábava 

Pro dospělé je představa cvičení často spojena s tělocvičnou. U dětí je to ale jiné. Jelikož každé dítě potřebuje minimálně hodinu pohybu denně, je potřeba z toho udělat zábavu a oblíbenou činnost. Zkuste proto s dítětem hrát na zahradě fotbal, jít na procházku, o víkendu na delší túru, kterou zvládne, nebo na kolo. A opět nenutit do něčeho, co zrovna dítě nebaví.

 

Životní styl českých dětí nezaujímá v mezinárodním srovnání zrovna přední příčky. Tři čtvrtiny dětí nesplňují doporučení pro pohybovou aktivitu a nemají 60 minut pohybu každý den. Nadváhou nebo obezitou trpí pětina chlapců a desetina dívek. Více než polovina třináctiletých a čtvrtiny patnáctiletých zkusily kouření. Přibývá i dětí opakovaně opilých a kuřáků, včetně marihuany. Zjistila to Mezinárodní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků, kterou představil bývalý ministr zdravotnictví Leoš Heger (Top 09). Zpráva je výsledkem studie, které se v roce 2010 zúčastnilo zhruba 230 000 dětí od 11 do 15 let z 41 zemí světa, 5686 bylo z 94 škol v ČR.

Česko je opakovaně kritizováno od mezinárodních organizací za obezitu, kouření a pití alkoholu u dětí. Organizace upozorňují i na to, že v ČR jsou relativné snadno dostupné cigarety. V pití alkoholu zaujímají třináctiletí i patnáctiletí Češi první příčku.

Zkušenosti s tabákem má podle studie polovina třináctiletých a tři čtvrtiny patnáctiletých. Pravidelnými kuřáky je 18% patnáctiletých dětí, přičemž dívky kouří výrazně častěji než chlapci. V mezinárodním srovnání třináctileté Češky v kouření zaujímají druhé místo, hned za dívkami z Grónska. V pití alkoholu pak zujímají třináctiletí i patnáctiletí první příčku.

Studie přinesla i zjištění, že spokojenost dívek s věkem klesá, u chlapců se nemění. Ve skupině třináctiletých je počet chlapců s nadváhou a obezitou třikrát vyšší než ve skupině dívek. Sedm z deseti dětí tráví více než dvě hodiny denně u počítače. V 12 letech pravidelně snídá jen 46% chlapců a 42% dívek. Více než pětina chlapců a čtvrtina dívek v devátých třídách základních škol má zkušenosti s pohlavním stykem. Čtvrtina dívek získala zkušenost s pohlavním stykem do 15 let.

Zjištění studie:

•Životní spokojenost dívek s věkem klesá, u chlapců se nemění

•Ve skupině 13tiletých je počet chlapců s nadváhou a obezitou 3x vyšší než ve skupině dívek

•tři čtvrtiny dětí nedosahují na 60 minut pohybové aktivity denně

•7 z 10 dětí tráví více než dvě hodiny denně u počítače

•v 12 letech pravidelně snídá pouze 46% chlapců a 42% dívek

•Uspokojivá míra čištění zubů u chlapců s věkem klesá – nedostatečná je u každého třetího jedenáctiletého, v 15 letech již u dvou chlapců z pěti

•Polovina třináctiletých a tři čtvrtiny patnáctiletých má zkušenost s tabákem, pravidelnými kuřáky je 18% patnáctiletých dětí, přičemž dívky kouří výrazně častěji než chlapci

•v konzumaci alkoholu zaujímají třináctiletí a patnáctiletí první příčku

Nezdravý životní styl, málo pohybu, špatné návyky od rodičů – to jsou podle odborníků hlavní příčiny čtyřnásobného nárůstu obézních dětí za posledních patnáct let. 

 

Alergeny ve školní jídelně

Nařízení evropského parlamentu a rady Evropské unie č.1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům stanoví NOVĚ povinnost uvádění alergenů v případě nebalených potravin a pokrmů.

Toto nařízení nabývá účinnosti 13. prosince 2014 a zasáhne i školní jídelny – které jsou povinny informovat své strávníky o alergenech  v připravovaných pokrmech a to uvedením u jednotlivých jídel.

SEZNAM ALERGENŮ

Publikovaný ve směrnici 2000/89 ES  od 13.12.2014 směrnicí 1169/2011 EU

 

  1. OBILOVINY OBSAHUJÍCÍ LEPEK
  2. KORÝŠI a výrobky z nich
  3. VEJCE a výrobky z nich
  4. RYBY a výrobky z nich
  5. PODZEMNICE OLEJNÁ /ARAŠÍDY/ a výrobky z nich
  6. SOJOVÉ BOBY /SOJA/ a výrobky z nich
  7. MLÉKO a výrobky z něj
  8. SKOŘÁPKOVÉ PLODY /mandle, lískové ořechy, kešu ořechy, pekanové ořechy, para ořechy, pistácie, makadamie a výrobky z nich/
  9. CELER a výrobky z něj
  10. HOŘČICE a výrobky z ní
  11. SEZAMOVÁ SEMENA /SEZAM/ a výrobky z nich
  12. OXID SIŘIČITÝ A SIŘIČITANY /v koncentracích vyšších 10mg, ml/kg, l, vyjádřeno SO2
  13. VLČÍ BOB /LUPINA/  a výrobky z něj
  14. MĚKKÝŠI  a výrobky z nich

Školní stravování

 

Školní stravování plní několik funkcí:

-Klasickou sytící – je průzkumy dokázáno, že oběd ve školní jídelně je často jediným teplým jídlem dětí za den

-Zdravotně výživovou – strava ve školní jídelně musí plnit přísná kritéria na plnění doporučených denních dávek i hygienické předpisy

-Výchovnou – pestrá, zdravá, věku odpovídající strava je praktickým dennodenním příkladem pro výchovu ke zdravému životnímu stylu, základy stolování ve společnosti.

 

Mateřská škola - 60% denního příjmu živin /přesnídávka, oběd, svačina/

Základní škola   - 35% denního příjmu živin /oběd/

Významné ovlivnění stravovacích návyků dětí.

Potrava

Pod tento pojem zahrnujeme všechny materiály, které slouží k výživě všech organizmů.

Potrava, která slouží k výživě člověka se nazývá strava.

 

Strava

Potraviny rostlinného původu

Rozdělujeme do několika skupin z hlediska původu nebo z hlediska použité suroviny.

 

 

NEEXISTUJÍ ŠPATNÉ A DOBRÉ POTRAVINY, EXISTUJE VŠAK NESPRÁVNĚ SLOŽENÁ STRAVA.

ZDRAVÁ STRAVA VYŽADUJE HLAVNĚ ZDRAVÝ ROZUM.  

 

Co by měla obsahovat dětská strava?

Doporučené složení živin:

Bílkoviny /rostlinné i živočišné/     15 – 20% energie

Tuky /rostlinné i živočišné/                     30% energie

Sacharidy                                            50 – 70% energie

 

To jsou základní živiny a nezbytné zdroje energie, které je nutno přijímat ve výživě dítěte.

Nezbytné jsou také vitamíny, nerostné látky, vláknina a voda.

Vyvážená a pestrá strava je nejspolehlivější cesta k plnění doporučených dávek potravin a zajištění zdravého vývoje dětí.