Zajímavosti pro rodiče, odborné články

Jak dítě navyknout

na zdravý životní styl

Snaha naučit děti zdravějšímu stravování tak není rozhodně nic jednoduchého, mnohdy to spíše připomíná boj s větrnými mlýny. I tak ale není radno se předem vzdávat.

„Nejde tak o to pokaždé vyhrát, jako spíše vytrvat.“

Nenuťte sníst všechno 

Spousta rodičů zastává názor, že vše, co je na talíři, se musí sníst, žádné plýtvání nebo dokonce vyhazování potravin není přípustné. Jenže už v tom bývá často největší zádrhel.

Jeden z nedávných výzkumů naznačuje, že děti, které jsou nuceny vždy sníst vše na talíři, se budou více přejídat i ve chvílích, kdy se nebudou zrovna stravovat doma. „Nucení je špatným základem všeho,” . Vhodnou motivací při stravování je možnost volby. Vybírat je můžeme nechat např. druh zeleniny, množství jídla, poskytnout jim tedy možnost výběru. U dětí je podle vědců považován za normální stav, kdy sní zhruba 60 % porce, kterou dostanou. Pokud tedy nebudou jíst vše, rozhodně jim nehrozí, že by byly o hladu.

Žádné jídlo u televize 

Sledování televize je u dětí jedna z oblíbených aktivit. V omezeném množství na tom není nic tak špatného, ovšem nikdy by se přitom nemělo dítě zároveň stravovat.

„V tu chvíli stejně jako dospělý člověk nevnímá to, co jí, a také nemá přehled o tom, zda už je syto či nikoli.”

Další z výzkumů navíc poukázal i na fakt, že čím více děti sledují televizi, o to více jim v hlavě utkvívá myšlenka z reklam na nezdravá jídla. To je opět základ pro nezdravé stravování v pozdějším věku. I proto je u menších dětí lepší omezit sledování televize na minimum.

Vsaďte na různorodost 

Když bude dítě vidět na talíři stále ty samé potraviny, ještě k tomu ne zrovna zdravé, lepšímu stravování se nejspíš nenaučí. Je proto vhodné popřemýšlet o celkové skladbě jídelníčku a předkládat dítěti nové věci, které ještě nevyzkoušelo.

„To, že si dítě neoblíbí brokolici hned napoprvé, neznamená, že ji nevyzkouší později,”. Účinná je i barevná skladba jídla.

 

Zdravá svačina 

Již studie v roce 2010 poukázala na fakt, že děti konzumují až o třetinu více kalorií, než potřebují. Dezerty a nezdravé svačiny na tom měly velký podíl. „Malé děti jsou velmi aktivní a je tak zapotřebí, aby jedly menší porce vícekrát denně. Čokoládová tyčinka ke svačině ale není vhodná volba. I pro ně je vhodnější volit vyváženější formu, která obsahuje zdravé tuky a také proteiny.”

Kalorie nejsou to hlavní

Množství kalorií dodané dětskému tělu je sice důležité, ale není to jen o tom. I tak by měly i menší děti vědět, co jídlo, které jedí, obsahuje, kolik dodává tělu energie. Že stravování je o správném fungování a vyvážení organismu, ne jen o cukru a sladkostech. „Děti by měly vědět, že zdravé jídlo může být i barevné a veselé, nejen hnědé ve formě čokolády a cukrů”. Děti potřebují vyváženější stravu než dospělí, neboť jejich organismus se stále vyvíjí, potřebují látky důležité pro svůj růst. Není tedy možné dětem ubírat některé živiny, které např. už nepotřebuje organismus dospělého člověka (maso, mléčné výrobky, ryby apod.)

Neodměňovat sladkostmi

Odměňování sladkostmi není vhodné hned z několika důvodů. Zaprvé tím potomek dostává hromadu kalorií navíc, zadruhé to může v dítěti evokovat špatný přístup v chování, které si vypěstuje. Když se budu chovat (jíst, odpovídat, učit se ....) dobře, dostanu vždy nějakou sladkost.

Zapojte celou rodinu

Dětem je třeba jít příkladem, a to i ve stravování. Když tedy nebude tatínek nebo maminka jíst zeleninu nebo třeba ryby s dodatkem, že to prostě není vůbec chutné, těžko to dítě bude dobrovolně konzumovat.

Jedním ze způsobů, jak dítě zapojit do přípravy jídla, je například společné vaření. Čím zábavnější bude, tím lépe. Děti mají k jídlu, které si samy připraví, větší důvěru a chuť ho ochutnat a pocítit tak větší hrdost z toho, jak ho zvládly chutně připravit.

Bez nezdravých věcí to nejde 

Stejně jako je dobré dohlížet na to, aby dítě jedlo zdravě, je vhodné i občas dovolit nějakou tu sladkost. „Zdravé stravování není o striktním zákazu kalorických potravin, je o jejich omezení. Malý chutný dezert dvakrát v týdnu tak vůbec není na škodu.”

Pohyb jako zábava 

Pro dospělé je představa cvičení často spojena s tělocvičnou. U dětí je to ale jiné. Jelikož každé dítě potřebuje minimálně hodinu pohybu denně, je potřeba z toho udělat zábavu a oblíbenou činnost. Zkuste proto s dítětem hrát na zahradě fotbal, jít na procházku, o víkendu na delší túru, kterou zvládne, nebo na kolo. A opět nenutit do něčeho, co zrovna dítě nebaví.

 

 

Životní styl českých dětí nezaujímá v mezinárodním srovnání zrovna přední příčky. Tři čtvrtiny dětí nesplňují doporučení pro pohybovou aktivitu a nemají 60 minut pohybu každý den. Nadváhou nebo obezitou trpí pětina chlapců a desetina dívek. Více než polovina třináctiletých a čtvrtiny patnáctiletých zkusily kouření. Přibývá i dětí opakovaně opilých a kuřáků, včetně marihuany. Zjistila to Mezinárodní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků, kterou představil bývalý ministr zdravotnictví Leoš Heger (Top 09). Zpráva je výsledkem studie, které se v roce 2010 zúčastnilo zhruba 230 000 dětí od 11 do 15 let z 41 zemí světa, 5686 bylo z 94 škol v ČR.

Česko je opakovaně kritizováno od mezinárodních organizací za obezitu, kouření a pití alkoholu u dětí. Organizace upozorňují i na to, že v ČR jsou relativné snadno dostupné cigarety. V pití alkoholu zaujímají třináctiletí i patnáctiletí Češi první příčku.

Zkušenosti s tabákem má podle studie polovina třináctiletých a tři čtvrtiny patnáctiletých. Pravidelnými kuřáky je 18% patnáctiletých dětí, přičemž dívky kouří výrazně častěji než chlapci. V mezinárodním srovnání třináctileté Češky v kouření zaujímají druhé místo, hned za dívkami z Grónska. V pití alkoholu pak zujímají třináctiletí i patnáctiletí první příčku.

Studie přinesla i zjištění, že spokojenost dívek s věkem klesá, u chlapců se nemění. Ve skupině třináctiletých je počet chlapců s nadváhou a obezitou třikrát vyšší než ve skupině dívek. Sedm z deseti dětí tráví více než dvě hodiny denně u počítače. V 12 letech pravidelně snídá jen 46% chlapců a 42% dívek. Více než pětina chlapců a čtvrtina dívek v devátých třídách základních škol má zkušenosti s pohlavním stykem. Čtvrtina dívek získala zkušenost s pohlavním stykem do 15 let.

Zjištění studie:

•Životní spokojenost dívek s věkem klesá, u chlapců se nemění

•Ve skupině 13tiletých je počet chlapců s nadváhou a obezitou 3x vyšší než ve skupině dívek

•tři čtvrtiny dětí nedosahují na 60 minut pohybové aktivity denně

•7 z 10 dětí tráví více než dvě hodiny denně u počítače

•v 12 letech pravidelně snídá pouze 46% chlapců a 42% dívek

•Uspokojivá míra čištění zubů u chlapců s věkem klesá – nedostatečná je u každého třetího jedenáctiletého, v 15 letech již u dvou chlapců z pěti

•Polovina třináctiletých a tři čtvrtiny patnáctiletých má zkušenost s tabákem, pravidelnými kuřáky je 18% patnáctiletých dětí, přičemž dívky kouří výrazně častěji než chlapci

•v konzumaci alkoholu zaujímají třináctiletí a patnáctiletí první příčku

 

 

 

 

Nezdravý životní styl, málo pohybu, špatné návyky od rodičů – to jsou podle odborníků hlavní příčiny čtyřnásobného nárůstu obézních dětí za posledních patnáct let. Dorostenci přibírají ve větším počtu, v tuzemsku jich je dokonce pětkrát více než v minulosti. Čeští pediatři dále zaznamenali, že děti hojně trápí alergie, nemoci dýchací soustavy a jiné choroby. Mezi léty 1996 a 2011 se absolutní počet obézních dětí ztrojnásobil. Mezi dorostenci je nárůst ještě vyšší.

 

 

 

Jak ulehčit dítěti nástup do Mateřské školy?

Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky chodí rádo. Vyhněte se negativním popisům, např.: „Tam tě naučí poslouchat.“, „Tam se s tebou nikdo dohadovat nebude.“ apod.

Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu např. do kina láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.

Veďte dítě k samostatnosti, zvláště k hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout kalhoty nebo dojít na záchod.

Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest) – vyhněte se výhrůžkám typu: „Když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.
Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Neodcházejte ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.

Dejte dítěti s sebou něco důvěrného např. oblíbenou hračku, plyšáka apod.

Plňte své sliby – když řekněte, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.

Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítěte jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni o tom, že dítě do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problémy.

Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě – pokud den ve školce proběhne v pohodě – chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.

Promluvte si s učitelkou o možnostech postupné adaptace dítěte – s dítětem ze začátku můžete jít do třídy, dítě může jít do školky jen na dvě hodiny apod.

Literatura: Příprava dítěte na zátěžové situace (PhDr. Simona Hoskovcová, Ph.D.)